ом аџнана-тимирандхасја џнананџана-шалакаја чакшур унмилитам јена
тасмаи шри-гураве намах
„Му ја оддавам својата понизна почит на
мојот духовен учител, кој со факелот на знаењето ми ги отвори очите заслепени
од мракот на незнаењето."
Според обичајот, со овој стих му се оддава почит на духовниот учител кој ги просветлува своите ученици со трансцендентално знаење. Ведскиот процес не содржи никакви истражувања. Во световниот систем на образование мораме да ја покажеме својата академска ученост со некакво истражување, но Ведскиот процес е поинаков. Во Ведскиот процес истражувачката работа е веќе извршена; знаењето е потполно и едноставно се пренесува од учител на ученик преку ученичко следство. Никакви истражувања не доаѓаат в предвид, бидејќи инструментите и средствата со кои се вршат таквите истражувања се тапи и несовршени.
Во овој стадиум на нашето материјално постоење не условуваат многу природни закони. Поради несовршеноста на своите сетила, сите условени души се подложни на четири несовршенства. Едно од тие несовршенства е дека условената душа сигурно прави грешки. He постои човек кој не греши. Во Индија, на пример, Махатма Гандхи го сметаа за многу голема личност, но и тој правеше грешки. Пет минути пријател и затоа можеш да ја сфатиш трансценденталната мистерија на оваа наука." (Бг. 4.2-3)
Така секој што ги следи стапките на Арџуна, приоѓајќи му на Кришна со девоциски дух, може да ја сфати намената на Бхагавад-гита и на сите други Ведски списи.
Постојат четири Веди — Сама, Рк, Јаџур и Атхарва, како и 108 Упанишади, меѓу кои и Итопанишадата, Катха Упанишадата и Таиттирпја Упанишадата. Постојат и Ве-данта-сутра, Шримад-Бхагаватам и Бхагавад-гита. Овие списи не се наменети само за одреден слој на луѓе, туку за целото човештво. Сите општествени уредувања можат да го искористат Ведското знаење да го доведат човечкиот живот до совршенство. Како што е веќе посочено, човечкиот живот не е наменет за сетилно уживање, туку за сфаќање на Бога, вселената и нашиот сопствен идентитет.
Од Ведските списи дознаваме дека материјалниот свет е само делумна манифестација на целокупната Божја креација. Поголемиот дел од Божјата креација е духовниот свет — Ваикунтха. Над оваа материјална природа се наоѓа повисоката духовна природа, како што вели Шри Кришна во Бхага-вад-гита:
Според обичајот, со овој стих му се оддава почит на духовниот учител кој ги просветлува своите ученици со трансцендентално знаење. Ведскиот процес не содржи никакви истражувања. Во световниот систем на образование мораме да ја покажеме својата академска ученост со некакво истражување, но Ведскиот процес е поинаков. Во Ведскиот процес истражувачката работа е веќе извршена; знаењето е потполно и едноставно се пренесува од учител на ученик преку ученичко следство. Никакви истражувања не доаѓаат в предвид, бидејќи инструментите и средствата со кои се вршат таквите истражувања се тапи и несовршени.
Во овој стадиум на нашето материјално постоење не условуваат многу природни закони. Поради несовршеноста на своите сетила, сите условени души се подложни на четири несовршенства. Едно од тие несовршенства е дека условената душа сигурно прави грешки. He постои човек кој не греши. Во Индија, на пример, Махатма Гандхи го сметаа за многу голема личност, но и тој правеше грешки. Пет минути пријател и затоа можеш да ја сфатиш трансценденталната мистерија на оваа наука." (Бг. 4.2-3)
Така секој што ги следи стапките на Арџуна, приоѓајќи му на Кришна со девоциски дух, може да ја сфати намената на Бхагавад-гита и на сите други Ведски списи.
Постојат четири Веди — Сама, Рк, Јаџур и Атхарва, како и 108 Упанишади, меѓу кои и Итопанишадата, Катха Упанишадата и Таиттирпја Упанишадата. Постојат и Ве-данта-сутра, Шримад-Бхагаватам и Бхагавад-гита. Овие списи не се наменети само за одреден слој на луѓе, туку за целото човештво. Сите општествени уредувања можат да го искористат Ведското знаење да го доведат човечкиот живот до совршенство. Како што е веќе посочено, човечкиот живот не е наменет за сетилно уживање, туку за сфаќање на Бога, вселената и нашиот сопствен идентитет.
Од Ведските списи дознаваме дека материјалниот свет е само делумна манифестација на целокупната Божја креација. Поголемиот дел од Божјата креација е духовниот свет — Ваикунтха. Над оваа материјална природа се наоѓа повисоката духовна природа, како што вели Шри Кришна во Бхага-вад-гита:
бхумир апо 'нало вајух
кхам мано буддхир ева ча
аханкара итијам ме
бхинна пракртир аштадха
апарејам итас mв анјам
бхинна пракртир аштадха
апарејам итас mв анјам
пракртим виддхи ме парам
џива-бхутам маха-бахо
џива-бхутам маха-бахо
јаједам дхарјате џагат
„Земјата, водата, воздухот, етерот,
умот, интелигенцијата и лажното јас — овие осум елементи ги сочинуваат Моите
одвоени материјални енергии. Покрај оваа пониска природа, О моќен Арџуна,
поседувам и повисока енергија, која ја сочинунаат живите суштества кои се борат
со материјалната природа и ја одржуваат вселената." (Бг. 7.4, 5)
Материјалната креација се состои од безброј материјални вселени, збиени во грозд. Над овој грозд од безбројни материјални вселени се наоѓа духовното небо, кое се спомнува во Бхагавад-гита.
Материјалната креација се состои од безброј материјални вселени, збиени во грозд. Над овој грозд од безбројни материјални вселени се наоѓа духовното небо, кое се спомнува во Бхагавад-гита.
на тад бхасајате сурјо
на шашанко на паваках
јад гатва на нивартанте
тад дхама парамам мама
тад дхама парамам мама
„Тоа Мое престојувалиште не го
осветлуваат ни сонце, ни месечина, ни оган ниту електрицитет. Оној што ќе го
достигне никогаш повеќе не се враќа во овој материјален свет." (Бг. 15.6)
Таа повисока природа, која се наоѓа над оваа материјална природа, е вечна. He постојат никакви историски податоци за нејзиниот почеток; таа нема ни почеток ни крај.
Таа повисока природа, која се наоѓа над оваа материјална природа, е вечна. He постојат никакви историски податоци за нејзиниот почеток; таа нема ни почеток ни крај.
парас тасмат тy бхаво 'нјо
'вјакто 'вјактат санатанах
јах са сарвешу бхутешу
јах са сарвешу бхутешу
нашјатсу на винашјати
авјакто 'кшара итј уктас
там ахух парамам гатим
авјакто 'кшара итј уктас
там ахух парамам гатим
јам прапја на нивартанте
тад дхама парамам мама
тад дхама парамам мама
„Постои и една друга, вечна природа,
трансцендентална спрема оваа манифестирана и неманифестирана материја. Таа е
врховна и никогаш не бидува уништена. Кога се во овој свет бидува уништено, тој
дел останува таков каков што е. Таа врховна состојба се нарекува
неманифестирана и беспрекорна и е највисоката цел. Оној што ќе отиде таму
никогаш повеќе не се враќа од тоа Мое врховно престојувалиште." (Бг. 8.20,
21)
Ведската релитија или варнашрама-дхармата е вечна религија, бидејќи никој не може да го пронајде нејзиниот историски почеток. Христијанската религија има своја историја од 2000 години, а муслиманската од 1300 години, но ако се обидеме да го пронајдеме потеклото на Ведската религија, нема да успееме да и го најдеме почетокот. Варнатрама-дхармата се прифаќа како вечна религија на живото суштество.
Често велиме дека Бог го создал овој материјален свет, што значи дека Тој постоел пред светот. Бидејќи Господинот постоел пред оваа материјална манифестација, Тој не и е подреден на оваа креација. Ако Тој беше подложен на законите на материјалниот свет, како ќе можеше да го создаде? Во Бхагавад-гита е речено дека Господинот е истоветен со својата креација, но сепак во својата потполност истовремено постои и одделено од неа.
Ведската релитија или варнашрама-дхармата е вечна религија, бидејќи никој не може да го пронајде нејзиниот историски почеток. Христијанската религија има своја историја од 2000 години, а муслиманската од 1300 години, но ако се обидеме да го пронајдеме потеклото на Ведската религија, нема да успееме да и го најдеме почетокот. Варнатрама-дхармата се прифаќа како вечна религија на живото суштество.
Често велиме дека Бог го создал овој материјален свет, што значи дека Тој постоел пред светот. Бидејќи Господинот постоел пред оваа материјална манифестација, Тој не и е подреден на оваа креација. Ако Тој беше подложен на законите на материјалниот свет, како ќе можеше да го создаде? Во Бхагавад-гита е речено дека Господинот е истоветен со својата креација, но сепак во својата потполност истовремено постои и одделено од неа.
маја татам идам сарвам
џагад авјакта-муртина
џагад авјакта-муртина
мат-стхани сарва-бхутани
на чахам тешв авастхитах
на ча мат-стхани бхутани
патја ме јогам аишварам
на чахам тешв авастхитах
на ча мат-стхани бхутани
патја ме јогам аишварам
бхута-бхрн на ча бхута-стхо
маматма бхута-бхаванах
маматма бхута-бхаванах
„Со својот неманифестиран облик ја
проникнувам сета оваа креација. Сите работи почиваат во Мене, но Јас не сум во
нив. Па сепак, се што е создадено не почива во Мене. Погледни ја мојата
мистична раскош! Иако сум одржувателот на сите живи суштества и насекаде
присутен, не сум дел од оваа вселенска манифестација, бидејќи Моето Јаство е
самиот извор на креацијата." (Бг. 9.4, 5)
Сите ние сме всушност духовни души, наменети да се дружиме со Бога во духовното небо, каде што има безброј духовни планети и безброј духовни живи суштества. Меѓутоа, оние што не се подготвени да живеат во тој духовен свет се праќаат во овој материјален свет. Истата идеја ја има изразено Милтон во Изгубениот рај. Иако сме духовни души, доброволно сме го прифатиле ова материјално тело а заедно со него и трикратните беди на материјалната природа. Кога и како сме го прифатиле нашето прво материјално тело не можеме точно да утврдиме. Никој не може да утврди кога условената душа почнала да прифаќа материјални тела.
Денес Дарвиновата теорија за еволуција на органската материја завзема многу истакнато место во установите за високо образование, но во Падма Пураната и други изворни списи постојат податоци за духовната еволуција на живите суштества од еден телесен облик во друг. Оваа Пурана ни дава до знаење дека постојат 400000 видови живи суштества, од кои 900000 живеат во вода. Само меѓу растенијата има 2 000000 видови. Денес сите ја подржуваат Дарвиновата теорија, но во Ведските списи постојат безброј податоци за разните животни видови. Дарвин го застапува мислењето дека видовите еволуираат од пониски облици на живот, но тоа не е потполна вистина. Душата може да напредува од пониски кон повисоки облици, но како што е објаснето во Бхагавад-гита, на почетокот на креацијата Шри Кришна ги создал сите видови на живот.
Сите ние сме всушност духовни души, наменети да се дружиме со Бога во духовното небо, каде што има безброј духовни планети и безброј духовни живи суштества. Меѓутоа, оние што не се подготвени да живеат во тој духовен свет се праќаат во овој материјален свет. Истата идеја ја има изразено Милтон во Изгубениот рај. Иако сме духовни души, доброволно сме го прифатиле ова материјално тело а заедно со него и трикратните беди на материјалната природа. Кога и како сме го прифатиле нашето прво материјално тело не можеме точно да утврдиме. Никој не може да утврди кога условената душа почнала да прифаќа материјални тела.
Денес Дарвиновата теорија за еволуција на органската материја завзема многу истакнато место во установите за високо образование, но во Падма Пураната и други изворни списи постојат податоци за духовната еволуција на живите суштества од еден телесен облик во друг. Оваа Пурана ни дава до знаење дека постојат 400000 видови живи суштества, од кои 900000 живеат во вода. Само меѓу растенијата има 2 000000 видови. Денес сите ја подржуваат Дарвиновата теорија, но во Ведските списи постојат безброј податоци за разните животни видови. Дарвин го застапува мислењето дека видовите еволуираат од пониски облици на живот, но тоа не е потполна вистина. Душата може да напредува од пониски кон повисоки облици, но како што е објаснето во Бхагавад-гита, на почетокот на креацијата Шри Кришна ги создал сите видови на живот.
сарва-бхутани каунтеја
пракртим јанти мамикам
калпа-кшаје пунас тани
калпадау висриџамј ахам
пракритим свам аваштабхја
висрџами пунах пунах
калпадау висриџамј ахам
пракритим свам аваштабхја
висрџами пунах пунах
бхута-грамам имам критснам
авашам пракртер вашат
авашам пракртер вашат
„О сине на Кунти, на крајот од
милениумот сите материјални манифестации влегуваат во Мојата природа, а на
почетокот од следниот милениум повторно ги создавам со својата моќ. Целиот
вселенски поредок е под Моја контрола. По Моја волја повторно и повторно се
манифестира и по Моја волја бидува уништен на крајот." (Бг. 9.7, 8)
Сите овие живи суштества се изложени на трикратните беди, во кои се вбројуваат и бедите што доаѓаат од телото и умот. Животните не можат да сфатат дека страдаат, но луѓето можат. Оној што не знае дека страда има животинска свесност. Животните можат да стојат зад ограда и да чекаат да бидат заклани, но тие не го сфаќаат тоа. Ние, како човечки суштества, треба да бидеме свесни дека ги трпиме болките на раѓањето, староста, болеста и смртта и да се распрашаме како да ги избегнеме тие беди. Страдаме уште од почетокот на нашиот живот, кога како бебе поминуваме девет месеци стиснати во мајчината утроба. По раѓањето, страдањето продолжува. Иако мајката може многу да се грижи за своето дете, бебето сепак плаче. Зошто? Затоа што страда. Или го гризе некаква бубачка, или има болки во стомакот, или нешто друго му смета. Што и да е, страдањето продолжува. Детето страда и кога е присилено да оди на училиште, иако не го сака тоа. He сака да учи, но учителот сепак му дава задачи. Ако внимателно ги анализираме нашите животи, ќе видиме дека се полни со страдање. Општо земено, условените души не се многу интелигентни и затоа продолжуваат да страдаат без и еднаш да се запрашаат зошто. Меѓутоа, ние мораме да сфатиме дека страдаме, и ако постои лек за тоа мораме да го искористиме.
Големиот мудрец Ршабхадева вака ги подучувал своите синови: „Драги мои момчиња, во овој живот сте ги добиле овие мошне убави тела. Сега треба да знаете дека тие тела не се наменети за задоволување на сетилата како телата на свињите и кучињата, туку за духовно сознавање." Ршабхадева всушност вели дека животот на сетилното уживање е за изметојадци како што се свињите и дека сега, кога имаме повисок животен облик, не би требале да се обидуваме да ги имитираме пониските облици. Неодамна, додека се шетавме по Сентрал Паркот во Њујорк, бевме изненадени кога видовме дека група млади американски момчиња и девојки обожуваат свињи. Додека ние пеевме Харе Кришна, тие пееја „Свиња! Свиња! Свиња!" Навистина, парадираа со свињите по Сентрал Паркот, им се поклонуваа и ги обожуваа. Всушност, сакаа една од свињите да стане претседател на
Америка и свињите да бидат нивни водачи. Ова отиде до таму што на еден собир во Сиетл беше одржана демонстрација со свињи, во која момчињата и девојките се соблекоа и се валкаа во калта играјќи си со свињите. Така се дружеа со своите обожувани свињи. Сето тоа се случува во една земја каде што младите имаат убави тела, многу пари и многу други предности над младите од други нации. Резултат на сите тие предности е тоа што почнале да обожуваат свињи. Таквото обожување на свињи се вршело многу, многу одамна, а опишано е во Шримад-Бхагаватам, кој е составен пред најмалку 5000 години. Смислата на сето ова е дека убавата состојба во животот треба да се искористи за убав крај, а не за деградирани видови на обожување.
Сите овие живи суштества се изложени на трикратните беди, во кои се вбројуваат и бедите што доаѓаат од телото и умот. Животните не можат да сфатат дека страдаат, но луѓето можат. Оној што не знае дека страда има животинска свесност. Животните можат да стојат зад ограда и да чекаат да бидат заклани, но тие не го сфаќаат тоа. Ние, како човечки суштества, треба да бидеме свесни дека ги трпиме болките на раѓањето, староста, болеста и смртта и да се распрашаме како да ги избегнеме тие беди. Страдаме уште од почетокот на нашиот живот, кога како бебе поминуваме девет месеци стиснати во мајчината утроба. По раѓањето, страдањето продолжува. Иако мајката може многу да се грижи за своето дете, бебето сепак плаче. Зошто? Затоа што страда. Или го гризе некаква бубачка, или има болки во стомакот, или нешто друго му смета. Што и да е, страдањето продолжува. Детето страда и кога е присилено да оди на училиште, иако не го сака тоа. He сака да учи, но учителот сепак му дава задачи. Ако внимателно ги анализираме нашите животи, ќе видиме дека се полни со страдање. Општо земено, условените души не се многу интелигентни и затоа продолжуваат да страдаат без и еднаш да се запрашаат зошто. Меѓутоа, ние мораме да сфатиме дека страдаме, и ако постои лек за тоа мораме да го искористиме.
Големиот мудрец Ршабхадева вака ги подучувал своите синови: „Драги мои момчиња, во овој живот сте ги добиле овие мошне убави тела. Сега треба да знаете дека тие тела не се наменети за задоволување на сетилата како телата на свињите и кучињата, туку за духовно сознавање." Ршабхадева всушност вели дека животот на сетилното уживање е за изметојадци како што се свињите и дека сега, кога имаме повисок животен облик, не би требале да се обидуваме да ги имитираме пониските облици. Неодамна, додека се шетавме по Сентрал Паркот во Њујорк, бевме изненадени кога видовме дека група млади американски момчиња и девојки обожуваат свињи. Додека ние пеевме Харе Кришна, тие пееја „Свиња! Свиња! Свиња!" Навистина, парадираа со свињите по Сентрал Паркот, им се поклонуваа и ги обожуваа. Всушност, сакаа една од свињите да стане претседател на
Америка и свињите да бидат нивни водачи. Ова отиде до таму што на еден собир во Сиетл беше одржана демонстрација со свињи, во која момчињата и девојките се соблекоа и се валкаа во калта играјќи си со свињите. Така се дружеа со своите обожувани свињи. Сето тоа се случува во една земја каде што младите имаат убави тела, многу пари и многу други предности над младите од други нации. Резултат на сите тие предности е тоа што почнале да обожуваат свињи. Таквото обожување на свињи се вршело многу, многу одамна, а опишано е во Шримад-Бхагаватам, кој е составен пред најмалку 5000 години. Смислата на сето ова е дека убавата состојба во животот треба да се искористи за убав крај, а не за деградирани видови на обожување.
Во Ведските историски списи наоѓаме дека постоеле многу возвишени цареви и
кралеви кои вршеле строгости. Дхру-ва Махараџа, Амбариша Махараџа и Јудхиштхира
Махара-џа биле многу богати и големи кралеви, но истовремено и големи мудреци.
Затоа тие даваат пример за оние што ја добиле оваа убава можност — убавиот
човечки облик на живот со сите поволности за економски развој и добар живот.
Таквата можност треба да се искористи за да се добие уште подобар живот, а тоа
може да се оствари со применување на строгости. Сега сме во овие материјални
тела, но ако го прифатиме процесот на свесноста за Кришна нашата свесност ќе се
прочисти. Младите студенти кои доброволно ја применуваат свесноста за Кришна се
многу задоволни од тоа, иако се Американци и Европејци. Процесот не е мачен,
туку пријатен. Сега тие сфаќаат дека прочистеното постоење ја прави разликата
помеѓу животинскиот и човечкиот живот.
Ако го прочистиме своето постоење едноставно следејќи ги основните принципи на свесноста за Кришна, кои се состојат од воздржување од незаконски сексуални врски, јадење месо, интоксикација и коцкање, постепено ќе се издигнеме до нашето духовно постоење, кое е сосема чисто. Мудрецот Ршабхадева им рекол на своите синови дека кога ќе го прочистат своето постоење ќе станат бескрајно среќни. Сите треба да најдеме мир и среќа, но во овој материјален свет тие се ограничени. Ако само го прочистиме своето постоење и го достигнеме духовното постоење, ќе достигнеме бескраен мир и среќа.
Духовниот свет не е ни здодевен ниту апстрактен. Како што е веќе истакнато, полн е со разноликост. Дел од духовното задоволство кое може да се доживее на Ваикунтхите е задоволството на танцот. И таму има млади момчиња и девојки. Таму нема ни старост, ни болест, ни смрт, ни болки на раѓањето. Ако сакаме да учествуваме во бескрајната среќа, знаење и вечниот живот кои го сочинуваат нашето вистинско наследство во духовниот свет, не би смееле да го протратиме овој живот тешко работејќи за сетилно уживање или обожувајќи свињи. Треба да прифатиме живот посветен на негување на свесноста за Кришна. Тогаш ќе бидеме бескрајно среќни и задоволни. Тоа е суштината на ова движење за свесност за Кришна.
Ако го прочистиме своето постоење едноставно следејќи ги основните принципи на свесноста за Кришна, кои се состојат од воздржување од незаконски сексуални врски, јадење месо, интоксикација и коцкање, постепено ќе се издигнеме до нашето духовно постоење, кое е сосема чисто. Мудрецот Ршабхадева им рекол на своите синови дека кога ќе го прочистат своето постоење ќе станат бескрајно среќни. Сите треба да најдеме мир и среќа, но во овој материјален свет тие се ограничени. Ако само го прочистиме своето постоење и го достигнеме духовното постоење, ќе достигнеме бескраен мир и среќа.
Духовниот свет не е ни здодевен ниту апстрактен. Како што е веќе истакнато, полн е со разноликост. Дел од духовното задоволство кое може да се доживее на Ваикунтхите е задоволството на танцот. И таму има млади момчиња и девојки. Таму нема ни старост, ни болест, ни смрт, ни болки на раѓањето. Ако сакаме да учествуваме во бескрајната среќа, знаење и вечниот живот кои го сочинуваат нашето вистинско наследство во духовниот свет, не би смееле да го протратиме овој живот тешко работејќи за сетилно уживање или обожувајќи свињи. Треба да прифатиме живот посветен на негување на свесноста за Кришна. Тогаш ќе бидеме бескрајно среќни и задоволни. Тоа е суштината на ова движење за свесност за Кришна.